Паэма "Адплата"
У красавіку 1943 г. Якуб Колас распачаў працу над вялікай паэмай "Адплата"(PDF). Над гэтым творам ён працаваў доўга, бо быў заняты грамадскімі справамі. Толькі ў лістападзе 1944 г. праца была скончана. Паэма "Адплата" – сапраўдная эпапея партызанскай барацьбы беларускага народа з фашысцкімі захопнікамі. Па шырыні ахопу рэчаіснасці, праўдзівасці адлюстравання жыцця, ідэйнай насычанасці, па глыбіні пранікнення паэта ў сутнасць, зместу падзей і сітуацый, паўнаце стварэння вобразаў паэма займае адно з першых месцаў сярод беларускай паэзіі ваеннага часу. Яна з’явілася мастацкім абагульненнем сусветна-гістарычнага значэння вопыту барацьбы беларускага народа з ворагам. Паэт здолеў адлюстраваць разнастайныя формы партызанскай барацьбы, намаляваць непаўторныя карціны жыцця і быту партызан. Адной з асаблівасцей паэмы з’яўляецца глыбока праўдзівы паказ характару партызанскага руху. У многіх творах, прысвечаных партызанскай вайне, ён адлюстроўваецца як стыхійная з’ява. У апісанні ж Якуба Коласа партызанскі рух мае характар арганізаванай народнай помсты. Паказваючы гераічную барацьбу беларускага народа, яе цяжкасці і поспехі, Якуб Колас не мог абысці і штодзённага побыту партызан, таго спецыфічнага побыту, які склаўся ва ўмовах, калі "злучыла нячуткае гора народ наш пачуццем адным". Паказу быту партызан у паэме прысвечана некалькі эпізодаў. Якуб Колас падрабязна апісвае партызанскае жыццё, знешні выгляд лагера, дзе ўсё "было зроблена з густам на ўцеху ваякам сваім". Як дэталь партызанскага быту паэт вылучае тое, што нават і жанчыны "ўсе жылі ў згодзе, без сваркі, парушыўшы звычай старэчы". Праўдзівы паказ партызанскага руху, вытокаў сілы і перамогі абумовілі і праўдзівы паказ вобразаў партызан, як радавых, так і кіраўніцтва. У апісанні Якуба Коласа радавыя партызаны не толькі простыя выканаўцы волі камандзіра, але і сур’ёзныя, удумлівыя і разважлівыя воіны. Кожны з іх, "распалены помстай гарачай", прыкідвае, як "немца спрытней акалпачыць". Яны з’яднаны адной думкай, адным пачуццём, служаць адной справе, але кожны вобраз глыбока індывідуальны, дыферэнцыраваны. Мастак-рэаліст здолеў убачыць у кожным чалавеку своеасаблівыя рысы характару і знайшоў адпаведныя факты, эмоцыі і інтанацыі, каб выявіць гэты характар. Усе вобразы паэмы рэалістычныя па метадзе іх стварэння і ў высокай ступені абагульненыя. Галоўны героем твора з’яўляецца Кандрат Белавус – камандзір партызанскага атрада. Гэта самы цікавы вобраз паэмы. Першая і галоўная яго рыса – паўнакроўнасць, жыццёвасць, праўдзівасць. Перад чытачом не схема, не рупар ідэй і не рэзанёр, а па-мастацку закончаны, а таму быццам жывы вобраз партызанскага важака. У ім паэту ўдалося па-мастацку абагульніць і адлюстраваць лепшыя рысы , уласцівыя ўсяму народу: беззапаветную адданасць сваёй радзіме, прынцыповасць і вытрымку, гераізм і бясстрашша, бязмежную любоў да чалавека і нянавісць да ворага. Гэта не знешнія атрыбуты вобраза, і выяўлены яны не толькі праз аўтарскія рэмаркі і характарыстыкі – яны выяўлены ў дынаміцы, паводзінах, думках і пачуццях героя. У паэме паказаны мужчыны і жанчыны розных узростаў, старыя і маладыя. Мікіта, Купрыян і Сёмка прадстаўляюць старэйшае пакаленне. Кожная рыса таго ці іншага вобраза выяўляе якую-небудзь тыповую народную рысу. Дзядзька Мікіта – вынаходзец, чалавек вялікай ініцыятывы і руплівасці. Ён не губляецца ў самых цяжкіх абставінах і выпрабаваннях, горача любіць жыццё і пры любой магчымасці імкнецца ўпрыгожыць яго. Вось ён зрабіў сабе зямлянку: абклаў яе мохам, паставіў падпоры, аддушыны вывеў у поле, сам злажыў печ, лучнік на блясе падвесіў да столі
А колькі ж ён вырабіў ходаў, Больш падрабязна ў паэме пададзены вобраз дзеда Сёмкі – "мудраца-самародка", якому ўласцівы характэрныя народныя рысы – назіральнасць, кемлівасць, разважлівасць. Усю сваю энергію, усю мудрасць дзед Сёмка аддаў справе барацьбы з ворагам. Вобраз дзеда супрацьпастаўлены вобразу фон Крапа. Сутыкнуўшы простага селяніна з ":чыстакроўны арыйцам", паэт дэманстратыўна падкрэсліў маральную і фізічную перавагу простага беларуса над немцамі. Вобраз дзеда Сёмкі кантрастуе не толькі з вобразам фон Крапа, але і з вобразам здрадніка Цімоха, яму ўласцівы найтанчэйшыя нюансы складанай чалавечай псіхікі. Ён не толькі саркастычна-з’едлівы, надзелены тонкім і дасціпным розумам. Вось дзед Сёмка вядзе да партызанскага штаба Прыблуду-Жыгуна. Ён яшчэ не ведае дакладна, каго вядзе, але пачуццё, здаровы інстынкт не падводзяць, ён адчувае, што гэта вораг. Асаблівую насцярожанасць – гэтую ўнутраную якасць дзеда Сёмкі – паэт падкрэслівае і ў знешніх рысах, у знешнім абліччы дзеда: "І выгляд у дзеда такі, што іх партызанскаму стану нямецкія грозяць ваўкі". Не менш рэльефна вылучаецца характар дзеда Сёмкі ў сцэне допыту Прыблуды-Жыгуна. Дзед Сёмка прыкмячае ўсе дробязі і кожную з іх бярэ пад увагу, узважвае, ставіць у сувязь з іншымі з’явамі. Калі Жыгун высакапарнымі словамі праклінае немцаў, дзед Сёмка паралізуе яго сваёй скептычнай заўвагай: "Аднак жа ёсць тут і загадка". Герой пaэмы належыць да людзей, якія не могуць супакоіцца да таго часу, пакуль не дакапаюцца да "карэння рэчаў", пакуль не разблытаюць клубок сумненняў. Ён увесь час у руху, у дзеянні:
Натура ўжо ў Сёмкі такая:
Усё, што ні стрэнецца дзеду, Значнае месца ў паэме "Адплата" адведзена маладому пакаленню. У суровых выпрабаваннях Вялікай Айчыннай вайны моладзь паказала сябе дастойнай сваіх бацькоў, апраўдала надзеі, якія ўсклаў на яе наш народ. З бацькоўскай цеплынёю і любоўю падае паэт гэтыя вобразы. На зварот камандзіра партызанскага атрада Кандрата Белавуса: "Ну, як: паваюем, Пятрок?" – юнак з упэўненасцю адказвае: "Чаму ж не? Абы загадалі" – "І вочы яго заблішчалі, як дзве незабудкі ў траве". Тое ж можна сказаць і пра Максіма Патароку, ляснога салаўя, які да "песень вялікі ахвотнік". Да вышэй згаданых вобразаў далучаюцца вобразы партызан Косціка і Кліма. Юныя мсціўцы "распалены помстай гарачай". Аднойчы хлопцы атрымалі баявое заданне – знішчыць чыгуначны мост. Аперацыя была складанай, яны нават падумвалі, што ў атрад "пойдуць ні з чым", і вельмі "уніклі перад цяжкай задачай". Але ж яны павінны выказаць загад камандзіра, інакш "лепш і не жыць тады ім". Агульнымі намаганнямі маладыя партызаны знайшлі падыход да моста і ўзарвалі яго. Якуб Колас падрабязна апісвае складаную баявую аперацыю, мужнасць юных мсціўцаў, іх высокае ўсведамленне свайго абавязку перад народам. Якуб Колас па-майстэрску намаляваў у паэме і вобразы здраднікаў народа: баязлівага і слабахарактарнага Цімоха, які раней "быў у калгасе гультай", "калгасу заўжды чужаніца", а таксама нямецкага прыслужніка Жыгуна – у мінулым кулака. Абодва яны марылі аб уласных гаспадарках, служылі гітлераўскім забойцам. Але ўсяму прыходзіць канец. Здраднікі выдаюць самі сябе. Цімох выкрывае ў партызанскім атрадзе Жыгуна, на галаву якога абрушваецца грозны партызанскі меч. Потым сам жа прызнаецца, раскайваецца ў сваіх злачынствах перад партызанамі. Яны даруюць "прадажнай душы" яго злачынствы перад народам. Людзі даравалі, але сумленне на даравала: ён вар’яцее і таксама гіне. Паэма Якуба Коласа "Адплата" – высокамастацкі твор беларускай паэзіі, твор вялікай сілы ўздзеяння, адухоўлены высокай ідэяй. У час вайны яна натхняла наш народ, узмацняла яго сілы ў святой барацьбе з ворагам, услаўляла высакародныя пачуцці патрыятызму і гераізму. Паэма іграла мабілізуючую ролю і ва ўмовах пасляваеннага будаўніцтва. Дзейсная сіла твора не зменшылася ад таго, што чалавецтва ўсё далей і далей адыходзіць ад жудаснай вайны. Крыніцы інфармацыі:
|